Om du inte är nöjd
Har du synpunkter på handläggningen av ditt ärende eller är det något annat som inte har fungerat som det ska?
Här får du information om hur du går tillväga om du har ett klagomål.
1. Vänd dig till den som behandlat ärendet.
Om du inte är nöjd med beslutet i ett ärende eller hur du blivit bemött kan du vända dig till den som handlagt ärendet. Detta är oftast tillräckligt för att situationen eller eventuella oklarheter ska klaras upp.
2. Begär omprövning av beslutet
Är du missnöjd med beslutet i ditt skadeärende kan du begära omprövning genom att skicka ett mail till skador@sensorforsakring.se. Du ska skriftligen framföra hur du vill att beslutet ändras och varför. En skadereglerare kommer efter detta att meddela ett nytt beslut; ett omprövningsbeslut.
3. Kontakta Sensors Klagomålsansvarige
Är du missnöjd även med omprövningsbeslutet, eller har du synpunkter på försäkringsförmedlingen, kan du framställa ett klagomål till Sensor Försäkrings klagomålsansvarige. För att så snabbt och effektivt som möjligt kunna ta ställning till ditt klagomål behöver vi få skriftlig information om vad du anser är fel.
Vi tar tacksamt emot ditt klagomål via adressen klagomal@sensorforsakring.se. Du kan också skicka ett brev till klagomålsansvarige på adress:
Sensor Försäkring
Klagomålsansvarige
Box 84 971 03
Luleå
Klagomålsansvarige gör en fristående prövning av ärendet och kan därför behöva lite tid för att fatta beslut. Vår målsättning är att återkomma så snart som möjligt, med en återkoppling inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras.
Klagomålsansvarige kan pröva de flesta ärenden men det finns några undantag, till exempel ärenden som inte först har omprövats på berörd avdelning.
Klagomålsansvarige prövar inte ärenden där mer än ett år förflutit efter det aktuella beslutet eller bemötandet som du inte är nöjd med.
4. Vänd dig till extern nämnd eller domstol, eller få rådgivning
När prövningsmöjligheterna inom Sensor Försäkring är uttömda, kan du vända dig till extern nämnd eller domstol för prövning. Önskar du rådgivning finns även ett antal olika alternativ, se nedan.
Alternativ för tvistlösning
Allmänna reklamationsnämnden
Du kan alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som prövar privatpersoners försäkringstvister, utom tvister rörande vållande vid trafikolyckor eller medicinska bedömningar.
ARN är en statlig myndighet och prövningen är kostnadsfri. Försäkringsbolaget följer som regel nämndens rekommendationer i enskilda skadefall.
Telefon: 08-508 860 00 Fax: 08-508 860 01
www.arn.se
Personförsäkringsnämnden
Personförsäkringsnämnden prövar ärenden som gäller medicinsk bedömning i sjuk- och olycksfallsförsäkring eller hem- och reseförsäkring.
Kontaktuppgifter samt hemsida för vidare information finner du nedan:
Personförsäkringsnämnden
Box 24067
104 50 Stockholm
Telefon: 08 – 522 787 20
www.forsakringsnamnder.se/personforsakringsnamnden/provning-i-namnden-pfn/
Trafikskadenämnden
Trafikskadenämnden är fristående från försäkringsbolagen och verkar för en enhetlig och skälig personskadereglering inom trafikförsäkringen. Vissa ersättningsfrågor är obligatoriska och ska alltid prövas av nämnden.
Sensor hjälper dig i samband med den obligatoriska prövningen. Det finns andra frågor där vi inte är skyldiga att inhämta yttrande.
I dessa frågor kan du själv begära prövning hos Trafikskadenämnden via en särskild blankett som finns på Trafikskadenämnden eller deras webb.
Adress
Trafikskadenämnden
Box 24048
104 50 Stockholm
Allmän domstol
Du kan få din tvist med Sensor prövad av tingsrätten. Om du har rättsskyddsförsäkring kan den ersätta en del av rättegångskostnaderna.
Rådgivning
Konsumenternas försäkringsbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om försäkring och pension men prövar inte tvister. Konsumenternas Försäkringsbyrå gör också oberoende jämförelser av privata försäkringar och pensionsförsäkringar.
Kontakt
0200-22 58 00
Konsumenternas försäkringsbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Bank- och finansbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning i frågor som rör banker, fondbolag eller andra finansiella institut, men prövar inte tvister. Konsumenternas Bank- och finansbyrå gör också oberoende jämförelser av bland annat kontokort och tar fram privatekonomiska kalkyler.
Kontakt
0200-22 58 00
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215
104 51 Stockholm
Konsumentverket
Till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument vänder du dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer, hållbara val och annat du behöver hjälp med.
Kontakt
0771-525 525
Hallå konsument
Box 48
651 02 Karlstad
Kommunala konsumentvägledningen
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Kontakta din kommun eller besök kommunens hemsida för mer information.