Mina sidor
Kundservice
Anmäl skada
Mina Sidor
kundtjänst010-410 03 10kundservice@sensorforsakring.se

Mån-fre: 08.00-17.00

skadeservice

Mån-fre: 09.00-15.00

Försäkringar

  • Personförsäkring
  • Bilförsäkringar
  • Hemförsäkring
  • Villahemförsäkring

Kundservice

  • Anmäl skada
  • Dokument & villkor
  • Vanliga frågor
  • Mina sidor

Om oss

  • Historia
  • Jobba hos oss
  • Om du inte är nöjd

          DokumentbibliotekIntegritetspolicyVisselblåsarpolicyCookies

          Copyright 2025 Sensor Försäkring Norden AB

          Dokumentbibliotek
          Integritetspolicy
          Visselblåsarpolicy
          Cookies
          kundtjänst010-410 03 10kundservice@sensorforsakring.se

          Mån-fre: 08.00-17.00

          skadeservice

          Mån-fre: 09.00-15.00

          Om du inte är nöjd

          Har du synpunkter på handläggningen av ditt ärende eller är det något annat som inte har fungerat som det ska?

          Här får du information om hur du går tillväga om du har ett klagomål.

          1. Vänd dig till den som behandlat ärendet.

          Om du inte är nöjd med beslutet i ett ärende eller hur du blivit bemött kan du vända dig till den som handlagt ärendet. Detta är oftast tillräckligt för att situationen eller eventuella oklarheter ska klaras upp.

          2. Begär omprövning av beslutet

          Är du missnöjd med beslutet i ditt skadeärende kan du begära omprövning genom att skicka ett mail till skador@sensorforsakring.se. Du ska skriftligen framföra hur du vill att beslutet ändras och varför. En skadereglerare kommer efter detta att meddela ett nytt beslut; ett omprövningsbeslut.

          3. Kontakta Sensors Klagomålsansvarige

          Är du missnöjd även med omprövningsbeslutet, eller har du synpunkter på försäkringsförmedlingen, kan du framställa ett klagomål till Sensor Försäkrings klagomålsansvarige. För att så snabbt och effektivt som möjligt kunna ta ställning till ditt klagomål behöver vi få skriftlig information om vad du anser är fel.

          Vi tar tacksamt emot ditt klagomål via adressen klagomal@sensorforsakring.se. Du kan också skicka ett brev till klagomålsansvarige på adress:

          Sensor Försäkring

          Klagomålsansvarige

          Box 84 971 03

          Luleå

          Klagomålsansvarige gör en fristående prövning av ärendet och kan därför behöva lite tid för att fatta beslut. Vår målsättning är att återkomma så snart som möjligt, med en återkoppling inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras.

          Klagomålsansvarige kan pröva de flesta ärenden men det finns några undantag, till exempel ärenden som inte först har omprövats på berörd avdelning.

          Klagomålsansvarige prövar inte ärenden där mer än ett år förflutit efter det aktuella beslutet eller bemötandet som du inte är nöjd med.

          4. Vänd dig till extern nämnd eller domstol, eller få rådgivning

          När prövningsmöjligheterna inom Sensor Försäkring är uttömda, kan du vända dig till extern nämnd eller domstol för prövning. Önskar du rådgivning finns även ett antal olika alternativ, se nedan.

          Alternativ för tvistlösning

          Allmänna reklamationsnämnden
          Du kan alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som prövar privatpersoners försäkringstvister, utom tvister rörande vållande vid trafikolyckor eller medicinska bedömningar.
          ARN är en statlig myndighet och prövningen är kostnadsfri. Försäkringsbolaget följer som regel nämndens rekommendationer i enskilda skadefall.
          Telefon: 08-508 860 00 Fax: 08-508 860 01
          www.arn.se

          Personförsäkringsnämnden
          Personförsäkringsnämnden prövar ärenden som gäller medicinsk bedömning i sjuk- och olycksfallsförsäkring eller hem- och reseförsäkring.
          Kontaktuppgifter samt hemsida för vidare information finner du nedan:
          Personförsäkringsnämnden
          Box 24067
          104 50 Stockholm
          Telefon: 08 – 522 787 20
          www.forsakringsnamnder.se/personforsakringsnamnden/provning-i-namnden-pfn/

          Trafikskadenämnden 

          Trafikskadenämnden är fristående från försäkringsbolagen och verkar för en enhetlig och skälig personskadereglering inom trafikförsäkringen. Vissa ersättningsfrågor är obligatoriska och ska alltid prövas av nämnden.

          Sensor hjälper dig i samband med den obligatoriska prövningen. Det finns andra frågor där vi inte är skyldiga att inhämta yttrande.

          I dessa frågor kan du själv begära prövning hos Trafikskadenämnden via en särskild blankett som finns på Trafikskadenämnden eller deras webb.

          Adress

          Trafikskadenämnden

          Box 24048

          104 50 Stockholm

          Start TSN (trafikskadenamnden.se)

          Allmän domstol

          Du kan få din tvist med Sensor prövad av tingsrätten. Om du har rättsskyddsförsäkring kan den ersätta en del av rättegångskostnaderna.

          Rådgivning

          Konsumenternas försäkringsbyrå

          Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om försäkring och pension men prövar inte tvister. Konsumenternas Försäkringsbyrå gör också oberoende jämförelser av privata försäkringar och pensionsförsäkringar.

          Kontakt

          0200-22 58 00
          Konsumenternas försäkringsbyrå
          Box 24215
          104 51 Stockholm

          Konsumenternas Bank- och finansbyrå

          Konsumenternas Bank- och finansbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning i frågor som rör banker, fondbolag eller andra finansiella institut, men prövar inte tvister. Konsumenternas Bank- och finansbyrå gör också oberoende jämförelser av bland annat kontokort och tar fram privatekonomiska kalkyler.

          Kontakt

          0200-22 58 00
          Konsumenternas Bank- och finansbyrå
          Box 24215
          104 51 Stockholm

          Konsumenternas Bank- och finansbyrå

          Du som är konsument och behöver vägledning

          Konsumentverket erbjuder vägledning direkt till dig som konsument. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel. Besök konsumentverket.se.

          Konsumentverkets kontaktuppgifter

          Webbplats: konsumentverket.se
          Mejladress: konsumentverket@konsumentverket.se
          Telefonnummer: 0771 - 525 525
          Skicka brev till Konsumentverket: Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad

          Kommunala konsumentvägledningen

          Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Kontakta din kommun eller besök kommunens hemsida för mer information.

          Fortfarande osäker?

          Ingen fara, vi hjälper dig! Ring oss på 010-410 03 10

          eller fyll i kontaktformuläret

          Till kontaktformulär